Když si student s učitelem nesedne: Co dělat?
Není žádná ostuda přiznat si, že si s některými lidmi jednoduše nesedneme. Platí to i ve škole – ať už na základní, střední nebo vysoké. Rozdílné povahy, způsoby komunikace nebo přístup k výuce mohou vést k tomu, že vztah mezi studentem a učitelem není ideální. Problém nastává, když se z toho stane dlouhodobá překážka, která dokáže studenta demotivovat nebo dokonce znechutit k celému předmětu.

Jak by mohl vypadat ideální učitel?
Výzkum jedné studentky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity mezi žáky 3.–9. tříd ukázal, jak si děti představují svého vysněného učitele. Podle nich by měl být:
velmi spravedlivý, vzdělaný, chytrý, čestný, příjemný a trpělivý,
spíše společenský, humorný, aktivní a statečný,
laskavý, rozhodný, optimistický a důsledný.
Z pohledu učitelů se definice liší, ale společný jmenovatel většinou zní: učitel by měl být mentorem, který studenty posouvá, a ne tím, kdo je brzdí nebo jim kazí vztah k učení.
Když učitel "neučiteluje"
Někdy se ale stane, že učitel svou roli nenaplňuje tak, jak by měl. Výuka je nezáživná, student si novou látku obtížně pamatuje nebo se v něm dokonce rodí odpor k předmětu. To je alarmující – protože zatímco špatného řemeslníka můžete vyměnit, špatný učitel dokáže ovlivnit celé desítky studentů a zanechat v žácích nechuť k určité oblasti na dlouhou dobu.
Jaké to může mít důsledky?
Studenti si znechutí celé obory – jazyky, přírodní nebo společenské vědy.
Na střední škole se pak vyhýbají maturitním předmětům, které by je jinak zajímaly.
Kvůli negativní zkušenosti si nevěří a raději volí "snazší cestu".
Může se stát, že student skončí na vysoké škole, ke které vlastně nemá vztah.
A to vše jen proto, že potkal učitele, který v něm nedokázal vzbudit zájem (nebo ho v horším případě zadusil).
Je nějaké řešení?
Pokud tě předmět nebaví ani sám o sobě, nemá smysl se stresovat – prostě to přežiješ. Ale pokud tě učitel odrazuje od předmětu, který tě původně zajímal, stojí za to hledat řešení.
Když látce rozumíš, ale nesedí ti styl učitele – zaměř se jen na učivo, učitele "přečkej". Často se učitelé střídají a je tu pravděpodobnost, že s ním strávíš celé studium.
Když látce nerozumíš právě kvůli učiteli – podívej se na internet, najdi si výuková videa nebo se poohlídni po doučování. Další učitel, tentokrát podle tvého výběru, ti dokáže učení zpříjemnit a vyvážit negativní zkušenost.
Výhody jsou hned dvojí:
Překonáš nechuť a začneš látce rozumět.
Získáš nové znalosti, které bys s nepříjemným učitelem neměl/a šanci slyšet.
A kdo ví – třeba díky tomu budeš při změně učitele napřed a nový přístup tě naopak ještě víc namotivuje.

